België grenst aan het zuidelijke provincies van Nederland. Over de weg en via het spoor is België prima te bereiken, mits er geen sprake is van ernstige verkeershinder uiteraard. Ook via het water en de lucht is België uitstekend bereikbaar. Wie naar België wil vliegen via de commerciële luchtvaart die kan alleen maar van Amsterdam naar Brussel vliegen (en retour uiteraard). Verder zijn er geen vliegverbindingen tussen Nederland en België, tenzij je zelf een vliegtuig inhuurt of per helikopter naar België reist. De opkomst van de hogesnelheidstreinen zorgt ervoor dat vliegen vaak niet meer sneller is dan via het spoor naar België reizen. De verwachting is dat in de toekomst de trein een steeds groter aandeel in zal gaan nemen als het gaat om vervoer van en naar België.
Reizen naar België
Met de auto naar België
Het wegennetwerk van Nederland sluit prima aan op dat van België. Je kunt dus uitstekend met de auto (of motor) naar België reizen. Over het algemeen is de staat van onderhoud van de snelwegen in België iets minder dan die van de Nederlandse wegen. Zo is er meer last van afval aan de kanten van de weg waar je als automobilist hinder van kunt ondervinden. De hoeveelheid snelwegen is ongeveer te vergelijken met Nederland: ruim 57 kilometer snelweg per 1000 km². Vanuit Nederland leiden er vier snelwegen naar België: de A4 via Bergen op Zoom, de A16 via Breda, de A67 via Eindhoven en de A76 vanuit Zuid-Limburg.
Voor Nederlandse automobilisten is de A16 de meest gebruikte weg naar België. Dat komt vooral door de grote hoeveelheid verkeer dat vanuit de Randstad naar België reist (en weer terugkomt). Die drukte is terug te zien in de grensovergang bij Hazeldonk, waar de benzinestations en restaurants tot de drukste van Nederland behoren. Om naar België te reizen met de auto dient je auto aan de wettelijke eisen te voldoen en moet je je autoregistratiepapieren (kentekenbewijs) en verzekeringsbewijs (groene kaart) bij je te hebben. Houd er rekening mee dat een bestuurder bij pech of een ongeval een veiligheidsvest moet dragen. Zorg er daarom voor dat er minstens één (beter is eentje voor iedere inzittende) in de auto aanwezig is.
Autorijden in België
Je met de auto in het Belgische verkeer begeven wijkt niet zoveel af van autorijden in Nederland. Iets waar je wel rekening mee moet houden is dat de bewegwijzering in België niet eenduidig is en soms tot verwarring kan leiden. Dit merk je vooral ook bij wegomleidingen, waarbij het soms erg verwarrend kan zijn hoe je verschillende plekken in de omgeving moet bereiken. Op automobilistenfora wordt niet voor niets regelmatig geklaagd over de slechte manier waarop de borden soms geplaatst zijn in België. Zelfs ervaren België-rijders missen af en toe nog wel eens een afslag als het navigatiesysteem niet gebruikt wordt.
België kent behalve autosnelwegen ook zogenaamde expreswegen. Dit is een weg die net als een snelweg uit ten minste 2 maal 2 rijstroken bestaat, gescheiden door een middenberm. Echter kent een expresweg vaak ook gelijkvloerse kruisingen (met verkeerslichten) en/of overwegen. De maximumsnelheid op een expresweg is gelijk aan die op een snelweg (120 km/u). Bij het naderen van een kruispunt geldt er vrijwel altijd een lagere maximumsnelheid. Meestal is dit 90 kilometer per uur. Een voorbeeld van een expresweg is het stuk E34 dat na Zelzate richting Knokke ligt.
Verwarrend voor veel Nederlandse automobilisten is het om links af te slaan op een kruispunt met verkeerslichten. Waar in Nederland voor bijna iedere rijrichting en afslagmogelijkheid wel een apart verkeerslicht is (door middel van pijlen), daar kent België toch veel vaker het principe dat op het moment dat jij groen licht krijgt de overkant dat ook krijgt. Als je links af wilt slaan betekent dat dus dat je tegemoetkomende verkeer op dat moment ook door mag rijden. In dat geval moet je even wachten met oversteken totdat de weg vrij is. Menig Nederlander heeft zich hier al in vergist.
Verkeersregels
De verkeersregels zijn grotendeels hetzelfde als bij in Nederland. De maximumsnelheid op snelwegen en expreswegen bedraagt in België 120 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom mag je in Wallonië 90 kilometer per uur rijden en in Vlaanderen 70 kilometer pr uur. In de bebouwde kom geldt een maximumsnelheid van vijftig kilometer per uur. Deze snelheden gelden uiteraard als er ter plaatse met borden geen andere snelheid aangegeven wordt en de omstandigheden deze snelheden toelaten. Ook in België is de politie vrij actief met het straffen van snelheidsovertreders. Flitspalen en mobiele controles zorgen ervoor dat hardrijders beboet kunnen worden. Als buitenlander moet je direct ter plaatse afrekenen als je staande gehouden wordt. Als je geflitst wordt dan kun je de boete op je Nederlandse adres in de brievenbus verwachten.
Als automobilist mag je alleen maar aan de rechterkant van de weg parkeren, tenzij het een eenrichtingsweg betreft. Het is in België verboden om je motor onnodig te laten draaien. Dit is bijvoorbeeld als je wacht voor een brug of overweg. Ook het stationair warm laten draaien van de motor is verboden. Op sommige plekken van België geldt een verbod op het gebruik van de cruisecontrol. Dit is vooral op ringwegen van grote steden en op drukke knelpunten van snelwegen. Winterbanden zijn niet verplicht in België, maar net als in Nederland wel aan te raden bij winterse omstandigheden.
Brandstof
Houd er rekening mee dat het aantal tankstations langs Belgische snelwegen minder is dan op Nederlandse snelwegen. Soms kan het meer dan honderd kilometer duren vooraleer je een tankstation tegenkomt. Een fraai voorbeeld hiervan is als je vanuit Knokke of Brugge over de E34 naar Nederland reist en de meest voor de hand liggende route over Bergen op Zoom neemt. Vanaf Knokke kom je geen enkel tankstation tegen. Pas als je in Nederland de plaats Bergen op Zoom gepasseerd bent kun je tanken langs de snelweg (De Wouwse Tol). Houd er ook rekening mee dat LPG minder goed verkrijgbaar is als in Nederland en dat tankstations op minder drukke plekken over het algemeen vroeger sluiten dan in Nederland.
Drukte & files
De manier waarop het snelwegnetwerk aangelegd is in België zorgt ervoor dat het redelijk kwetsbaar is voor verkeersdrukte en files. Veel reizen in en door België komen langs de grote steden Antwerpen, Brussel en Gent. Met name de ringwegen rondom Antwerpen en Brussel zijn regelmatig plekken waar je flinke vertragingen op kunt lopen. Alternatieve routes zijn er amper, waardoor het vaak een kwestie van aansluiten is. Bij Antwerpen kan de Grote Ring (R2) via de Liefkenshoektunnel een mogelijkheid zijn om de drukte op de Kleine Antwerpse Ring (R1) te ontwijken. Op de route richting de Ardennen en Luxemburg is het lastiger om de ringwegen van Antwerpen en Brussel te ontwijken, tenzij je uit de oostelijke helft van Nederland komt. In dat geval kun je via Maastricht en Luik zuidwaarts reizen. Het stukje dat je door Luik heen rijdt kan wel erg druk zijn.
Parkeren
In België zijn er verschillende beperkingen en verboden op het gebied van parkeren. Zo mag je alleen maar in de rijrichting parkeren (aan de rechterkant van de weg dus), tenzij dat je in een eenrichtingsweg parkeert. Naast ene gele of witte streep mag je niet parkeren. Naast een blauwe streep of in blauwe parkeervakken moet je een parkeerschijf gebruiken. Dit is tijdens werkdagen van 9 tot 18 uur en de maximale parkeertijd bedraagt dan 2 uur. Dit kan afwijken, maar dan is dat aangegeven door middel van borden. Indien je moet betalen voor het parkeren dan hoef je de parkeerschijf niet te gebruiken. Betaald parkeren komt in veel stadskernen voor. In sommige badplaatsen aan de Belgische kust geldt grotendeels betaald parkeren. Let goed op voordat je parkeert, want er kunnen flinke verschillen zijn in maximale parkeerduur en de parkeertarieven. Veel steden hebben parkeergarages. Je betaalt dan achteraf naarmate hoe lang je er geparkeerd hebt. Veel parkings in België kennen een hoger tarief tijdens de eerste uren, waarna het parkeertarief per uur daalt. Het maximale dagtarief is vaak al na 8 uur parkeren bereikt.
Met de trein naar België
België heeft een uitstekend spoornetwerk, dat prima aansluit op het Nederlandse netwerk. Zo kun je vanuit Nederland prima met de trein naar België reizen en is het spoor ook een goede manier om je binnen België te verplaatsen. Je kunt zowel per gewone intercity als met de Thalys naar België reizen. Het Fyra-project is eind 2012 stopgezet omdat de treinen niet zouden voldoen. Treinkaartjes naar België kun je in Nederland kopen aan de loketten, via de verkoopmachines op stations en via internet op de site www.nsinternational.nl
Binnen België vervoert de nationale treinmaatschappij NMBS u van station naar station. Vrijwel iedere stad is aangesloten op het Belgische spoornetwerk. Treintickets binnen België worden op stations verkocht, maar kunnen ook online via de site www.belgianrail.be gekocht worden. Kinderen onder de 6 jaar reizen gratis in België, voor kinderen van 6 tot 11 jaar krijg je 50% korting op treinkaartjes.
Openbaar vervoer
In België zijn twee busmaatschappijen actief: De Lijn in Vlaanderen en TEC (Transport en Commun) in Wallonië. Het MIVB neemt de bussen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest voor haar rekening. Bussen rijden zowel lokaal als regionaal. Voor afgelegen gebieden kent De Lijn belbussen. Er is maar één stad die een volwaardig metrostelsel kent en dat is Brussel. Antwerpen kent een zogenaamde premetro, dat een soort van ondergrondse tram is. Charleroi telt metrotunnels die nooit in dienst genomen zijn als metro. Trams vind je in de steden Brussel, Antwerpen, Gent en Charleroi. Daarnaast is er een speciale tramlijn die langs de Belgische kus ligt: de Kusttram. Hiermee kun je langs alle plaatsen aan de kust reizen, van Knokke tot De Panne.
Taxi’s
In België rijden volop taxi’s, vooral in de grotere steden. Taxi’s kun je op straat aanhouden of telefonisch reserveren. Ook zijn er in de steden vrijwel altijd speciale taxistandplaatsen waar je beschikbare taxi’s kunt vinden. Taxi’s rijden in België vrijwel altijd op de taximeter. Voor langere ritten is het zeker wel mogelijk om een vaste prijsafspraak te maken. De tarieven volgens de taximeters zijn onderhavig aan maximumtarieven.
Fietsen in België
België is een prima fietsland. Over het algemeen krijgt de fietser ruim baan, zowel in de stad als daarbuiten. België kent vele kilometers aan fietspad. Let wel op, want de fietspaden zijn niet altijd even duidelijk te onderscheiden van voetpaden. Dit levert vooral bij voetgangers vaak verwarring op. Hierdoor kunnen soms gevaarlijke situaties ontstaan omdat voetgangers zich op de fietspaden begeven. In de Brusselse metro mag je je fiets overigens zonder bijbetaling meenemen. Een uitzondering is tijdens de spitsuren, omdat de capaciteit van de metro’s dan tekort schiet om ook nog fietsen mee te nemen.
Paardenkoets
Een nostalgisch tintje geeft een rondrit met een paardenkoets. Deze vind je in de historische binnensteden van Antwerpen, Brugge, Brussel en Gent. Dergelijke rondritjes zijn altijd toeristisch van aard. Ze worden niet tot zeer zelden gebruikt om van punt A naar punt B te reizen. Tijdens de rondrit krijg je van de meeste koetsiers ruimschoots uitleg over de bezienswaardigheden die je passeert en de historie van de stad.
Rondvaart
In steden met voldoende water zoals Brugge, Gent en Antwerpen worden rondvaarten georganiseerd. Met name in Brugge en in iets mindere mate in Gent behoren deze rondvaarten tot de meest gedane attracties door bezoekende mensen. Dankzij voldoende concurrentie blijven de prijzen op een concurrerend niveau. Op aangename lenteachtige of zomerse dagen kan het daarom wel vrij druk zijn tijdens deze boottochtjes.